مصرف منظم مقدار کمی آجیل خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

یک پژوهش موفق نشان داد که مصرف روزانه ی مقادیر کمی آجیل می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا حدود 40 درصد کاهش دهد.

کارشناسان اعلام کردند فقط یک وعده‌ی سروینگ معادل 28.4 گرمی (یک اونس) از مغزهای مغذی می‌تواند خطر بیماری خطرناک دیابت را تا 40 درصد کاهش دهد.

 بادام، پسته، گردو، بادام هندی و ماکادمیا یا فندق استرالیایی همگی دارای خواصی هستند که از فرد در برابر دیابت نوع 2 محافظت می‌کنند، در حالیکه مقدار کلسترول خوب(HDL) را افزایش داده و التهاب را کاهش می‌دهند.

 در مطالعه‌ای که پیش از این در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شده بود، به مزایای مصرف مغزهای مغذی برای کنترل قند خون و چربیهای خون اشاره شده بود و امکان استفاده از آنها برای بهبود کنترل دیابت بدون افزایش وزن، مطرح شده بود.

 دکتر دیوید جنکینز از دپارتمان علوم تغذیه‌ای دانشگاه تورنتو می‌گوید: مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که مغزهای مغذی (آجیل) یک گزینه‌ی غذایی ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2  است که خواهان کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها هستند.

در مطالعه‌ی اخیر که در مجله‌ی BMC Medicine منتشر گردید، پرونده های پزشکی 800 هزار نفر آنالیز شد. اطلاعات بدست آمده نشان داد که خوردن حداقل 20 گرم - معادل یک مشت بسته- از مغزهای مغذی در روز می‌تواند خطر بیماری قلبی را تا 30 درصد، سرطان را تا 15 درصد و مرگ بر اثر بیماریهای تنفسی مانند بیماریهای ریوی را تا 50 درصد کاهش دهد.

یکی از نویسندگان این تحقیق Dagfinn Auneاز کالج سلطنتی لندن می گوید: اگرچه آجیل‌های ذکر شده حاوی مقادیر زیادی چربی هستند اما همچنین مقادیر بالایی فیبر و پروتئین دارند و شواهد موجود  نشان می‌دهد که مصرف nuts(آجیل) می‌تواند در طول زمان، خطر چاقی را کاهش دهد.

دکتر دیوید جنکینز می گوید: در اکثر مطالعات تغذیه ای، تحقیقات بر روی بزرگترین علل مرگ و میر یعنی بیماریهای قلبی، سکته‌ی مغزی و سرطان انجام شده است اما در مطالعه‌ی اخیر ما به بررسی اطلاعات برای سایر بیماریها پرداخته و دریافتیم که مصرف nutsموجب کاهش مداوم خطر بسیاری از انواع بیماریها می‌شود، این تأثیرات، اثرات شگرفی برای این مقدار کوچک از مواد غذایی است، Nuts به عنوان یک سوپر غذا در  نظر گرفته می‌شود زیرا آجیلها دارای مواد ضد التهاب بوده و حاوی مقادیر زیادی پروتئین و فیبر هستند.

 نویسنده‌ی این مقاله و متخصص تغذیه، Juliette Bryant می‌گوید: از زمانهای بسیار قدیم، آجیل بطور گسترده ای به عنوان یک منبع قابل ذخیره‌ی چربیها و پروتئین‌ها استفاده شده است، در سالهای اخیر بسیاری از افراد از مصرف این مواد غذایی شگفت انگیز به دلیل ترس از محتوای چربی بالای آنها و اضافه وزن اجتناب می کنند، موضوع اصلی اینست که چنانچه آجیل‌ها بو داده شده و نمک سود شوند در حقیقت به یک ماده‌ی غذایی مضر تبدیل می‌شوند که منجر به ذخیره‌ی چربی در بدن می شوند، درحالیکه آجیل خام در بدن به راحتی فرآوری شده و چربیهای ضروری آن جذب و از سلامت کلی بدن حمایت می کند، البته در خوردن آنها باید رعایت اعتدال را نمود.

 این تحقیق توسط محققان کالج سلطنتی انگلیس و دانشگاه علم و صنعت نروژ انجام گردید و نشان داد خوردن nutsمی تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. برخی از انواع nuts بخصوص گردو  و گردوی آمریکایی (Pecan) همچنین دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که با استرس اکسیداتیو مقابله کرده و احتمالاً خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

دکتر Malhotra متخصص قلب می‌گوید: این آنالیز اثرات مثبت مصرف منظم nuts را بر سلامت تایید کرد، بنظر می‌رسد مکانیسم این اثرات از طریق خواص ضدالتهابی این مواد باشد، زمان آن رسیده است که پزشکان به بیماران خود خوردن مغزهای مغذی را نه تنها برای کمک به پیشگیری از حملات قلبی و مرگ در کوتاه مدت بلکه همراه با تغییر سبک زندگی در دراز مدت، برای جلوگیری از هدر رفتن میلیاردها دلار پول برای مراقبتهای بهداشتی، توصیه کنند. این یافته‌ها پس از انتشار مقاله‌ای در مورد گردو و اثرات آن بر جلوگیری از بیماریهای قلبی از طریق کاهش کلسترول بد، منتشر گردید.

 منبع:www.express.co.uk/life-style/health/750110/nuts-reduce-risk-diabetes-type-2